SPOŁECZNE CENTRUM WSPARCIA RODZINY

Społeczne Centrum Wsparcia Rodziny – kolejny rok za nami

            Powoli mija kolejny rok funkcjonowania Placówki Wsparcia Dziennego prowadzonego przez Fundację Rozwoju Edukacji i Społeczności Lokalnych „In Fortes” w ramach projektu –Społeczne Centrum Wsparcia Rodziny w Starogardzie Gdańskim. Wydarzyło się w tym czasie zarówno bardzo dużo przyjemnych, jak i trochę trudnych chwil. 

A więc po kolei. Końcówka roku 2019 był to czas przygotowania, wspólnie z całą kadrą pedagogiczną i wychowankami, przedstawienia dla rodziców pod nazwą „Koncert Wigilijny”. W koncercie wzięły aktywny udział wszystkie nasze dzieci, dla niektórych było to pierwsze publiczne wystąpienie przed tak dużą grupą słuchaczy. Również część rodziców po raz pierwszy zobaczyło, że ich dzieci są naprawdę zdolne. Praca pedagogiczna naszych wychowawców spowodowała, że dzieci, które nigdy nie miały szansy na odniesienie sukcesu w szkole, funkcjonując tam z „etykietą” dziecka niezdolnego, nagle uwierzyły we własne możliwości, zostały dostrzeżone i docenione. To był naprawdę piękny i wzruszający koncert. 

Kolejnym, już w styczniu 2020 roku, wydarzeniem była „Noc w świetlicy”. Wzięły w nim udział prawie wszystkie dzieci. Z trzydziestu uczestników projektu zdecydowało się spędzić noc w placówce 28 dzieci. My – wychowawcy, nie ukrywając, mieliśmy pewne obawy, czy wszystko odbędzie się zgodnie z naszymi planami.  Oczywiście bezpodstawnie, o godzinie 20 wszystkie dzieci leżały już na materacach, czekając na projekcję filmu. Okazało się przy tym, że o ile w największej sali nigdy nie było problemu z prowadzeniem zajęć dla 30 dzieci, to już ułożenie 28 materacy było nie lada wyzwaniem logistycznym. 

Styczeń to także był czas ferii zimowych i wyjazdu naszych wychowanków na zimowisko. Zimowisko w formie obozu harcerskiego było zorganizowane w Pucku. Pojechało na niego 26 dzieci. Wszystkie wróciły niesłychanie zadowolone. 

Z trudnych chwil w funkcjonowaniu Placówki Wsparcia Dziennego to pojawienie się narastającego zagrożenia epidemicznego doprowadzającego do czasowego zamknięcia wszystkich placówek edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, które nastąpiło w połowie marca 2020 r. Był to ciężki okres dla wszystkich – dzieci i wychowawców. Po ponad miesięcznej przerwie w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych, nastąpił nowy etap w funkcjonowaniu placówki – edukacja zdalna, której wszyscy musieliśmy się nauczyć. Każde dziecko otrzymało „pakiet startowy” – zestaw materiałów do zajęć, które były realizowane za pośrednictwem strony internetowej przez naszych wychowawców. Materiały te były dostarczone bezpośrednio do miejsc zamieszkania naszych wychowanków. Była to pośrednio okazja do poznania warunków mieszkaniowych naszych dzieci, które w paru przypadkach okazały się wręcz tragiczne. 

Wraz ze stabilizacją sytuacji epidemicznej w kraju, pojawiła się możliwość ponownego otwarcia placówki w trybie stacjonarnym i realizacji zajęć bezpośrednio z dziećmi, przy zachowaniu reżimu sanitarnego. Podczas, gdy szkoły nadal pozostały zamknięte, nasza placówka stała się jedyną możliwością szerokiego kontaktu z rówieśnikami i wychowawcami. Powodowało to oczywiście pewne trudności w prowadzeniu zajęć, dzieci nieustanie konwersowały ze swoimi koleżankami i kolegami. 

I tak dobrnęliśmy do wakacji, a wraz z nimi do wyjazdu na naszych wychowanków na letni obóz do Skrzyni. Pobyt na obozie był dla wielu z nich pierwszą lekcją samodzielności. Dzieci spały w wojskowych namiotach, musiały same dbać o prządek, dyżurować przy posiłkach, wystawiać obozową wartę. Oprócz tego oczywiście były kąpiele w jeziorze, pływanie łódkami i kajakami, wycieczki do Malborka i Gdyni. Po zakończeniu obozu, niektórzy rodzice i byli w stanie poznać swoich dzieci. 

Koniec wakacji. Początek nowego roku szkolnego i początek zajęć w placówce dla kolejnej dziesiątki nowych uczestników projektu. Szybki proces aklimatyzacji przy wsparciu pozostałych wychowanków i tak zintegrowana grupa rozpoczyna wspólne zajęcia wychowawczo-edukacyjne. Niestety powracająca fala zachorowań na COVID-19 powoduje ponowne zamknięcie wszystkich placówek edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych. Zdobyte doświadczenia podczas wiosennej przerwie w stacjonarnym funkcjonowaniu placówki, powodują natychmiastowe podjęcie zajęć w trybie zdalnym, które według wstępnych prognoz trwać będzie do połowy stycznia 2021 r. 

A teraz trochę danych liczbowych. Przez miniony rok w zajęciach prowadzonych w Placówce Wsparcia Dziennego brało udział prawie 50 uczestników, co stanowi 57% grupy docelowej projektu. Dzieci brały udział w zajęciach plastycznych, socjoterapeutycznych, teatralnych, sportowych, komputerowych. Uczestniczyły w terapii pedagogicznej, choreoterapii, zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego; miały zapewnione wsparcie psychologiczne. Przyrządzały owocowe koktajle, własnoręcznie komponowane zapiekanki, gofry, przepyszne ciasta, hamburgery – wszystko to w ramach zajęć kulinarnych. Konstruowały i programowały roboty, budowały karmniki dla ptaków, budowały pojazdy modelarskie. Zjadły 4950 posiłków obiadowych.  Zorganizowane były także wyjścia do kina, sali zabaw sensorycznych, kręgielni. 

   Z przyczyn obiektywnych mijający rok nie zakończy się wspólną choinką i kolejnym przedstawieniem dla rodziców ale nadzieją szybkiego powrotu do normalności.